VATT Policy Brief 3-2014: Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
Lähikoulu vai jokin toinen koulu? Vanhempien tekemät peruskouluvalinnat Suomen suurimmissa kaupungeissa ovat herättäneet paljon keskustelua viime vuosina.
Peruskoulun vapaavalintaisuus saa monet huolestumaan siitä, että oppilaspohja voi eriytyä kouluittain. Onhan Suomessa koulutuspolitiikan yhtenä tavoitteena pienentää koulujen välisiä eroja.
Kouluvalinnan vaikutuksista ei ole luotettavia suomalaisia tutkimuksia. Mikään suomalaistutkimus ei osoita, että koulujen välisten erojen lisääntyminen johtuu kouluvalinnoista. Lisäksi kouluvalintojen ja koulujen eriytymisen vaikutukset oppimistuloksiin ovat epäselviä.
Kouluvalinnan vapauden rajoittaminen ei välttämättä vähennä koulujen eriytymistä. Vanhemmat voivat ilman valinnanvapauttakin vaikuttaa lastensa kouluun muuttamalla oppilaspohjaltaan suotuisan koulun alueelle, ja siihen on käytännössä kaikkein parhaimmat mahdollisuudet hyvätuloisilla perheillä.
Kouluvalintojen vaikutukset vaativat lisää tutkimista. Koulujen mahdollisen eriytymisen ohella olisi tutkittava, kuinka valinnat vaikuttavat koulujen oppimistuloksiin ja tuottavuuteen.
Kirjoittajat:
Johtava ekonomisti Mika Kortelaisen tutkimusaiheisiin kuuluvat muun muassa koulutukseen ja terveydenhuoltoon liittyvät teemat. Hänen viimeisimmät tutkimushankkeet ovat käsitelleet lukioiden vertailua sekä koulujen välisten erojen vaikutusta asuntojen hintoihin. Kortelainen toimii kunniatutkijana Manchesterin yliopistossa, jossa hän työskenteli aiemmin.
Tutkija Isa Kuosmanen tutkii koulutukseen liittyviä teemoja. Hän toimii tohtorikoulutettavana Helsingin yliopistossa ja väitöskirjassaan aikoo keskittyä muun muassa Suomen peruskouluvalintojen vaikutuksiin.
Julkaisu:
VATT Policy Brief 3-2014: Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous
Tiedote
Tiedote
Työmarkkinat ja koulutus
julkiset palvelut
koulutus
koulutusvalinnat
kunnat