Hyppää sisältöön
Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

VATT: Minimivero leikkaisi ilmastoinvestointien verotukea vain poikkeustapauksissa

12.12.2024 Tiedote

Hallituksen suunnitteleman ilmastoinvestointien verotuen on epäilty olevan ristiriidassa yrityksille vastikään säädetyn 15 prosentin miniveron kanssa. ”On herättänyt kysymyksiä, onko tässä kaksi järjestelmää, jossa toinen söisi toisen hyödyt. Minimiveron ja verotuen törmäys ei kuitenkaan näytä kovin dramaattiselta, vaan minimivero leikkaisi ilmastoinvestointien verotukea vain poikkeustapauksissa” kertoo johtava tutkija Seppo Kari Valtion taloudellisesta tutkimuskeskuksesta (VATT).

Kuva tehtaasta

”Julkisessa keskustelussa on kiinnitetty huomiota siihen, että kaksi hallituksen lakia näyttäisivät olevan ristiriidassa keskenään. Yrityksille on juuri tuotu 15 prosentin minimivero, eli laki suurten yritysten vähimmäisverosta, alkaen vuoden 2024 alusta. Samaan aikaan yrityksille halutaan kuitenkin myös luoda voimakkaita kannusteita investointeihin nyt valmistelussa olevalla ilmastoinvestointien verotuella. Tutkimuksemme mukaan ristiriitaa ei kuitenkaan ole tai se on vähäinen”, kertoo johtava tutkija Seppo Kari Valtion taloudellisesta tutkimuskeskuksesta (VATT). 

Seppo Karin ja VATT:n tutkijan Marika Viertolan muistio Global Minimum Tax and Proposed Green Tax Credit (VATT Muistio 74) tarkastelee minimiveron vaikutuksia kannusteeseen investoida teollisiin kohteisiin, jotka olisivat oikeutettuja ilmastoneutraaliin talouteen tähtäävien investointien verohyvitykseen. 

”Ilmastoinvestointien verotuki on mitoitettu suureksi. Tutkimuksemme perusteella verohyvityksen vastaanottaminen saattaa joissain tilanteissa johtaa minimiveroon liittyvän täydennysveron maksuun, minkä seurauksena myös tuen kannustevaikutus heikkenee. Näyttää kuitenkin siltä, että näin kävisi vain harvoissa tapauksissa”, kommentoi Marika Viertola. 

Yritysvero on minimiveroa korkeampi

Suomen nykyinen yhteisövero (20 prosenttia) on selvästi OECD:n piirissä valmisteltua yritysten minimiveroa (15 prosenttia) korkeampi. Avokätinen verotuki saattaisi kuitenkin alentaa konsernin efektiivisen eli todellisen veroasteen tasolle, joka synnyttäisi velvoitteen maksaa minimiveroa. Tutkimuksessaan Kari ja Viertola mallintavat minimiveron ja verohyvityksen yhteisvaikutusta ja havaitsevat, että minimiveron vaikutus kokonaisuuteen ei ole kovin suuri. 

Hallituksen ajama ilmastoinvestointien verotuki, jota VATT:n tutkijat ovat pitäneet hyvin avokätisenä, olisi siis edelleen tuntuva. Lakiesitysluonnoksessa ehdotetaan ilmastoneutraaliin talouteen tähtääville, minimikooltaan 50 miljoonan euron investoinneille yhteisöverosta tehtävää verohyvitystä, jonka määrä olisi 20 prosenttia investointikustannuksista. Lakiesitys täytyy ennen hallituksen käsittelyä hyväksyttää vielä EU:n komissiolla, mitä odotetaan parhaillaan. 

”Minimivero poistaisi investointituen aiheuttamasta kannusteesta vain osan. Vaikutus kohdistuisi lisäksi ainoastaan konserneihin, joilla on niukasti muuta toimintaa Suomessa. Ympäristöteknologiaan Suomessa investoiva kansainvälinen konserni voisi olla sellainen, joka saattaisi joutua minimiveronjärjestelmän täydennysveron piiriin”, kuvailee Marika Viertola. 

Ilmastoinvestointien verohyvitys on kohdennettu tarkasti rajattuihin uusiin investointeihin, eikä se siksi alentane merkittävästi esimerkiksi suuren kotimaisen teollisen konsernin efektiivistä veroastetta Suomessa. Riskiä joutua minimiveron maksajaksi pienentää myös se, että yhteisöverosta tehtävä vähennys jaksotetaan vähintään kymmenen vuoden ajalle. Tästä syystä vaikutus maksettavan yhteisöveron määrään yhtenä vuonna on suuruudeltaan kohtuullinen eikä alenna yrityksen tosiasiallista veroastetta minimiveroa pienemmäksi kuin poikkeustapauksessa. 

Minimiveron ensimmäinen vuosi

Yritysten verotuksessa kuluva vuosi 2024 tulee olemaan ensimmäinen vuosi, jolloin tarkasteluun tulee mukaan myös mahdollinen minimivero. Minimiverojärjestelmä edellyttää sen piiriin kuuluvien valtioiden kantavan täydennysveroa konsernimuotoisen yrityksen voitosta, mikäli voiton efektiivinen veroaste jossain maassa on alempi kuin 15 prosenttia. 

“Tilanne on uusi. Vielä ei tiedetä, syntyykö konserneille esimerkiksi tuloksen vaihtelun ja verojen epätasaisen ajoituksen takia tilanteita, joissa tulisi uusia kustannuksia. Odotusarvo on kuitenkin, että tavallinen suomalainen suuryritys ei joudu minimiveron piiriin, koska yhteisövero on selvästi korkeampi”, arvioi Seppo Kari. 

Muistio: 

Global Minimum Tax and Proposed Green Tax Credit (VATT Muistio 74) 

Aiheeseen liittyvää: 

Seppo Kari ja Marika Viertola: Global Minimum Tax and Tax Incentives (VATT Muistio 72), julkaistu 5.9.2024 

Elias Einiö, Marita Laukkanen ja Marika Viertola: Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi eräiden suurten ilmastoneutraaliin talouteen tähtäävien investointien verohyvityksestä (Lausunto VM:lle 11.10.2024)

Lisätietoja:  

Johtava tutkija Seppo Kari, [email protected], p. 0295 519 419  

Tutkija Marika Viertola, [email protected], p. 0295 519 516 

Marika Viertola Seppo Kari
Tiedote Uutiset ja tiedotteet Verotus Verotutkimuksen huippuyksikkö Yritystoiminnan verotus ja sääntely investoinnit verotuki verotus yritysverotus
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Väärinkäytösten ilmoituskanava

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT viestipalvelu X:ssä
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa
  • VATT YouTubessa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla

Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
      • Lausuntoarkisto
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
      • Muuttoliike
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Tuhkarokkorokotuksella on yllättäviä pitkäaikaishyötyjä yhteiskunnalle
      • Deaton Review – Eriarvoisuus Suomessa
      • Ansioturvan lyhentämisen vaikutukset vaihtelevat
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Maahanmuuttajien työllisyys kehittynyt suotuisasti viime vuosina
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Einiö, Elias
      • Giaccobasso, Matias
      • Hakola-Uusitalo, Tuulia
      • Huhtala, Anni
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Kari, Tuomas
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kosonen, Tuomas
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Olkkola, Maarit
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Päällysaho, Miika
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Sirviö, Tom-Henrik
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
      • Alasalmi, Juho
      • Heiskanen, Aino
      • Korpela, Heikki
      • Kock, Nea
      • Kylliäinen, Olavi
      • Laasonen, Henna
      • Luotonen, Niilo
      • Mahous, Nadine
      • Nurminen, Tuomas
      • Putkiranta, Olli
      • Seppä, Meeri
      • Toikka, Max
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Yhteystiedot