Luonnos hallituksen esitykseksi valtion toimitilavuokrausta koskeviksi säännösmuutoksiksi (Valtiovarainministeriö, VN/12982/2021)
Lausunto valtiovarainministeriölle
Lausunnon diaarinumero: VATT/7/07.01/2022
Yleistä
Yleistä lausuttavaa esitysluonnoksesta
Tavoitteissa todetaan, että "Vuokraustoimintaa ohjaavaksi periaatteeksi liiketaloudellisten periaatteiden oheen lisättäisiin hyvän hallinnon perusteet tarkistamalla valtion liikelaitoslakia, joka osaltaan ohjaa liikelaitosten toimintaa niiden tuottaessa palveluita valtion virastoille ja laitoksille. " olisi tärkeää, että tavoitteena mainittaisiin ja sellaiseksi lisättäisiin myös se, että tiloja käyttävät tahot saavat toiminnalleen sijainniltaan ja käyttötarkoituksenmukaisuudeltaan mahdollisimman sopivat tilat.
Olisi vähintäänkin toivottavaa, että ulkopuolisen vuokraamisen ehtona mainittu "..., eikä aiheuttaisi olennaista haittaa valtion keskitetylle kiinteistönhallinalle. " olisi määritelty siten, että on eksplisiittistä mitä "olennaisella haitalla valtion keskitetylle kiinteistönhallinnalle" tarkoitetaan. Lisäksi olisi merkittävää täsmentää miten määritellään se, että joku tila on tai ei ole "laitoksen tarvetta palvelevaa", sekä kuka tämän määrittelyn suorittaa.
Esityksen materiaaleista käy ilmi, että lukumäärällisesti vapailta markkinoilta vuokrataan suuri määrä (800+) verrattaen pienikokoisia tiloja. Näiden vuokraamisen järjestäminen Senaatti-konsernin kautta lisäisi Senaatin käsittelemien sopimusten määrää 28,7%. Uusien käsiteltävien / hallittavien määrä lienee otettu huomioon siinä missä muutoksen aiheuttamaa muuttunutta resurssointia on ajateltu etukäteen. Tähänkin liittyvä asetusluonnoksen 2§ on hyvä lisäys ja täsmennys.
Luvut osoittavat, että suoraan vuokrattujen tilojen hintataso ei ole olennaisesti eri kuin Senaattikonsernin kautta vuokrattujen tilojen.
Valtion toimitilavuokraus
Näkemyksenne Senaatti-kiinteistöistä ja Puolustuskiinteistöistä annetun lain 2 b §:n mukaisesta, kolmiportaisesta menettelystä, jossa virasto tai laitos vuokraa toimitilansa:
1. ensisijaisesti valtion omistamista ja liikelaitoksen hallinnassa olevista tiloista;
2. toissijaisesti tiloista, jotka liikelaitos hankkii ulkopuoliselta viraston tai laitoksen tarpeisiin;
3. suoraan valtion ulkopuoliselta vuokranantajalta, jos liikelaitoksen hallinnassa ei ole sen tarpeita palvelevaa tilaa ja suoraan ulkopuoliselta vuokraaminen on kokonaistaloudellisesti edullista, eikä aiheuta olennaista haittaa keskitetylle kiinteistönhallinnalle.
Kohta 3) Asetusluonnoksen 2§ on hyvä täsmennys liittyen kohtaan 3.
Olisi toivottavaa, että ulkopuolisen vuokraamisen ehtona mainittu "..., eikä aiheuttaisi olennaista haittaa valtion keskitetylle kiinteistönhallinalle. " olisi määritelty siten, että on eksplisiittistä mitä "olennaisella haitalla valtion keskitetylle kiinteistönhallinnalle" tarkoitetaan. Lisäksi olisi merkittävää täsmentää miten määritellään se, että joku tila on tai ei ole "laitoksen tarvetta palvelevaa", sekä kuka tämän määrittelyn suorittaa.
Onko esityksessä onnistuttu kuvaamaan selkeästi valtion vuokraustoiminta ja sen tavoitteet? Jos ei ole, niin millä tavalla esitystä tulisi täydentää?
Tavoitteissa todetaan, että "Vuokraustoimintaa ohjaavaksi periaatteeksi liiketaloudellisten periaatteiden oheen lisättäisiin hyvän hallinnon perusteet tarkistamalla valtion liikelaitoslakia, joka osaltaan ohjaa liikelaitosten toimintaa niiden tuottaessa palveluita valtion virastoille ja laitoksille. " olisi tärkeää, että tavoitteena mainittaisiin ja sellaiseksi lisättäisiin myös se, että tiloja käyttävät tahot saavat toiminnalleen sijainniltaan ja käyttötarkoituksenmukaisuudeltaan mahdollisimman sopivat tilat.
Onko asetusluonnoksessa ehdotettu sääntely mielestänne riittävää? Jos ei ole, niin millä tavalla sitä tulisi täydentää?
Muutoksessa nähdäkseni Senaatti-konsernin monopoliasemaa tiukennetaan, voisi olla luontevaa samalla tuoda asiakkaan, eli vuokralaisten etu vahvemmin esiin, vaikka kyseessä onkin suurelta osin valtion sisäinen toiminta.
Liikelaitosten toiminta
Onko liikelaitoslakiin ehdotettavalla uudella momentilla, joka koskee hyvän hallinnon perusteiden noudattamista valtion sisäisessä palveluntuotannossa, soveltamiskäytäntöä selkeyttävä vaikutus?
Ollaan yhä yleisellä tasolla
Näkemyksenne liikelaitoksen toimitusjohtajan nimittämistä koskeviin säännösmuutoksiin?
Olisi syytä harkita palkkauksen ankkurointia jonkinlaiseen kattoon, esimerkiksi ministeriöiden korkeimpien virkamiesten palkkoihin.
Valtioneuvoston selonteko Senaatti-konsernista
Valtiovarainministeriö on valmistelemassa Senaatti-konsernia koskevaa valtioneuvoston selontekoa eduskunnalle syysistuntokaudeksi 2022. Lisää tähän mahdolliset muut huomiot valtion toimitilahallintaa ja vuokraustoimintaa koskevan sääntelyn kehittämiseksi tulevaisuudessa.
-
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus
Mikael Collan
ylijohtaja