Hyppää sisältöön
Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2024
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
    • Johto
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
  • VATT
    • Johtoryhmä
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Tutkimus: Vuoden 2017 asumistukiuudistus lisäsi opiskelijoiden yksinasumista

3.9.2024 Tiedote

Korkeakouluopiskelijoiden yksinasuminen yleistyi merkittävästi sen jälkeen, kun he siirtyivät yleisen asumistuen piiriin vuonna 2017. Samalla opiskelijoille maksetun asumistuen määrä kasvoi voimakkaasti.

Heijastuksia HOAS:n toimiston ikkunasta

Vuoden 2017 asumistukiuudistuksessa opintotuen asumislisä poistui valtaosalta korkeakouluopiskelijoita, ja he siirtyivät yleisen asumistuen piiriin. Samalla opintorahaa pienennettiin ja opintolainan valtiontakauksen enimmäismäärää kasvatettiin. Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen (VATT) ja VATT Datahuoneen tutkijat selvittivät, miten uudistus vaikutti opiskelijoiden asumisvalintoihin ja opintosuorituksiin.  Tutkimuksen perusteella uudistus lisäsi opiskelijoiden yksinasumista.  Uudistuksen jälkeen opintosuoritusten määrässä havaitaan laskua. 

Opiskelijat asuvat yhä useammin ja pysyvämmin yksin

Vuoden 2017 asumistukiuudistus kasvatti asumistuen enimmäismäärää valtaosalla opiskelijoista. Tuen määrä riippui aiempaa vahvemmin vuokran suuruudesta, mikä kannusti parantamaan asumistasoa ja lisäsi yksinasumisen suosiota. 

Ennen uudistusta noin 40 prosenttia itsenäisesti asuvista päätoimisista korkeakouluopiskelijoista asui yksin, mutta vuoteen 2022 mennessä osuus oli noussut yli 60 prosenttiin.  Myös vertailuryhmän nuorten aikuisten yksinasuminen kasvoi samana ajanjaksona, mutta opiskelijoilla muutos oli yli 10 prosenttiyksikköä suurempi. Täten voidaan päätellä, että asumistukiuudistus lisäsi opiskelijoiden yksinasumista merkittävästi. 

Uudistuksen jälkeen vanhempiensa luota pois muuttaneet opiskelijat asettuivat yhä useammin asumaan yksin kimppa-asunnon sijaan. Vielä 2010-luvun alussa noin 30 prosenttia ensimmäisen vuoden opiskelijoista asui kimppa-asunnossa. Vuonna 2022 vastaava osuus oli enää noin 10 prosenttia. 

Yhä useampi opiskelija myös muutti kimppa-asunnosta tai puolison luota asumaan yksin. Vertailuryhmässä vastaavaa muutosta ei nähdä. Samalla jo yksinasuvat opiskelijat muuttivat yhä harvemmin jonkun kanssa yhteen, eli yksinasumisesta tuli aiempaa pysyvämpää. Toisin kuin asumislisä yleinen asumistuki on ruokakuntakohtainen, joten opiskelija saattoi menettää asumistuen kokonaan muiden samassa taloudessa asuvien, esimerkiksi puolison, tulojen takia.

"Yksinasuminen on yleistynyt kaikilla nuorilla aikuisilla, mutta opiskelijoilla yksinasumisen suosion kasvu oli uudistuksen jälkeen erityisen voimakasta. Yksinasumisesta on myös tullut entistä pysyvämpää, ja opiskelijat muuttavat aiempaa harvemmin puolison kanssa yhteen", johtava tutkija Teemu Lyytikäinen VATT:sta tiivistää tutkimuksen tulokset.

Opiskelijoille maksetun asumistuen määrä kasvoi voimakkaasti

Vuoden 2017 uudistuksessa yleisen asumistuen korkeimpien korvaustasojen kunnissa opiskelijan asumistuki jopa kaksinkertaistui. Esimerkiksi Helsingissä yksinasuvan opiskelijan asumistuen enimmäismäärä nousi 406,40 euroon kuukaudessa, kun aiemmin asumislisän enimmäismäärä oli 201,60 euroa. 

Opiskelijoiden asumistukimenot kasvoivat voimakkaasti vuoden 2016 noin 362 miljoonasta eurosta lähes 700 miljoonaan euroon vuonna 2023. Huhtikuun 2024 kehysriihessä päätettiin, että opiskelijat poistetaan yleisen asumistuen piiristä ja asumislisä palautetaan käyttöön elokuussa 2025.

Yksinasumisen lisääntyminen on kasvattanut asumistukimenoja, sillä yksinasuvan asumismenot henkeä kohti ovat usein muita korkeammat. Tutkimuksessa ei kuitenkaan löydetty näyttöä siitä, että opiskelijat olisivat parantaneet asumistasoaan hakeutumalla aiempaa kalliimmille asuinalueille. Yksinasuvien opiskelijoiden asumisväljyys ei myöskään kasvanut uudistuksen jälkeen. 

"Asumistukiuudistus kannusti opiskelijoita panostamaan asumiseen. Yksinasumisen suosion kasvu oli odotettavaa, mutta muutoksen suuruus yllätti. Opiskelijoiden asumislisän palauttaminen pienentää asumiseen kohdennettua tukea, mikä ohjaa opiskelijoita valitsemaan edullisempia asumisvaihtoehtoja", tutkija Max Toikka VATT Datahuoneelta toteaa.

Opiskelijoiden tuet nousivat, silti yhä useampi nosti opintolainaa

Uudistuksessa kuukausittainen opintoraha laski reilusta 330 eurosta noin 250 euroon. Leikkauksesta huolimatta opiskelijoiden saamat tuet kasvoivat keskimäärin, koska asumisen tuki nousi useimmilla enemmän kuin opintoraha väheni. Samalla opintotukijärjestelmä muuttui aiempaa lainapainotteisemmaksi, kun opintolainan valtiontakauksen enimmäismäärää nostettiin 400 eurosta 650 euroon kuukaudessa. 

Tutkimuksen perusteella lainaa ottaneiden opiskelijoiden osuus ja näiden nostaman lainan määrä oli voimakkaassa kasvussa jo ennen uudistusta, ja jatkoi kasvuaan sen jälkeen. Vuonna 2012 noin puolella opiskelijoista oli opintolainaa, mutta vuonna 2019 lainaa oli jo neljällä viidestä.

Alhaisen korkotason ja opintolainahyvityksen ansiosta opintolainan nostaminen on ollut erittäin kannattavaa. Lainaa kannatti nostaa ja esimerkiksi sijoittaa, vakkei sitä tarvinnut kulutukseen. Opintolainan korkoa ei tarvitse maksaa opiskeluaikana. Siitä huolimatta viimeaikainen korkotason nousu voi taas vähentää opintolainan suosiota.

Uudistuksella ei selvää yhteyttä opintosuorituksiin

Asumistukiuudistus vähensi painetta suorittaa opintoja, koska yleinen asumistuki ei riipu opintojen edistymisestä toisin kuin asumislisä, joka oli sidottu opintotukikuukausiin. Tutkimuksen perusteella keskimääräinen opintopistekertymä väheni asumistukiuudistuksen jälkeen. Muutos ei kuitenkaan välttämättä johdu uudistuksesta: Opintoaktiivisuus oli jo aiemmin loivassa laskussa, ja muut muutokset tukijärjestelmässä ovat myös voineet vaikuttaa kehitykseen. Kesäopintosuoritukset vähenivät asumistukiuudistuksen jälkeen, mikä saattoi johtua siitä, että uudistus vähensi opiskelijoiden tarvetta nostaa opintotukea kesäkuukausilta.

Tutkimuksen aineisto ja menetelmät

Tutkimuksessa hyödynnettiin VATT Datahuoneen käytössä olevia Tilastokeskuksen yksilötason rekisteriaineistoja vuosilta 2012–2022. Aineistojen avulla voitiin seurata asumisvalintojen, tulojen ja opintosuoritusten kehitystä.  Tutkimuksessa verrattiin 18–29-vuotiaita päätoimisten korkeakouluopiskelijoiden asumisvalintoja ja tuloja muihin samanikäisiin vuokralla asuviin. Opintosuorituksia tutkittaessa ei opiskelijoille ollut sopivaa vertailuryhmää, joten opintosuoritusten osalta uudistuksen vaikutusta ei voida yhtä uskottavasti erottaa muista tekijöistä.  

Tutkimukset:
Olavi Kylliäinen, Teemu Lyytikäinen, Max Toikka ja Juha Tuomala (2024) Vuoden 2017 asumistukiuudistuksen vaikutukset opiskelijoiden asumiseen ja opintoihin. VATT Tutkimukset 194.

Juha Tuomala Max Toikka Olavi Kylliäinen Teemu Lyytikäinen
Asuntopolitiikka Datahuone Datahuone Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous Sosiaaliturva Tiedote Uutiset ja tiedotteet asuminen asumistuki
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Väärinkäytösten ilmoituskanava

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT viestipalvelu X:ssä
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa
  • VATT YouTubessa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla

Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
      • Lausuntoarkisto
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2024
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
      • Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako
      • Energia-, ilmasto- ja ympäristöpolitiikka
        • Energia- ja ilmastopolitiikka
      • Työmarkkinat ja koulutus
      • Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous
      • Yritystoiminnan verotus ja sääntely
        • Kansainvälinen yritysverotus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
      • Muuttoliike
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Tuhkarokkorokotuksella on yllättäviä pitkäaikaishyötyjä yhteiskunnalle
      • Deaton Review – Eriarvoisuus Suomessa
      • Ansioturvan lyhentämisen vaikutukset vaihtelevat
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Maahanmuuttajien työllisyys kehittynyt suotuisasti viime vuosina
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Einiö, Elias
      • Giaccobasso, Matias
      • Hakola-Uusitalo, Tuulia
      • Huhtala, Anni
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kosonen, Tuomas
      • Kuitunen, Satu
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Olkkola, Maarit
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Päällysaho, Miika
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Sirviö, Tom-Henrik
      • Tuomala, Juha
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
    • Johto
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
      • Alasalmi, Juho
      • Heiskanen, Aino
      • Kock, Nea
      • Kylliäinen, Olavi
      • Laasonen, Henna
      • Luotonen, Niilo
      • Mahous, Nadine
      • Nurminen, Tuomas
      • Putkiranta, Olli
      • Seppä, Meeri
      • Toikka, Max
      • Valkonen, Antti
  • VATT
    • Johtoryhmä
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Yhteystiedot