Tutkijaesittely: tutkimusprofessori Tuomas Pekkarinen
Nyt VATT:n tutkijoista esitellään tutkimusprofessori Tuomas Pekkarinen. Lue täältä, mitä Tuomas tutkii.
Esittelisitkö itsesi?
Olen Tuomas Pekkarinen, VATT:n tutkimusprofessori ja tutkimustiimin tutkimusohjaaja. Olen työtaloustieteilijä ja vastuualueenani on työmarkkinoiden ja koulutuksen tutkimus. Tietäni VATT:iin voisi kuvailla pitkäksi väsytystaisteluksi. Olin väittelyn jälkeen post-doc tutkijana yhdeksän vuotta, josta osan Suomen Akatemian tohtoritutkijana. Päädyin siihen, että VATT on minulle järkevin vaihtoehto, koska voin täällä jatkaa samanlaisen tutkimuksen tekemistä, jota tein yliopistomaailmassa.
Mitä tutkit parhaillaan?
Tutkimusteemojani ovat työmarkkinat ja koulutus. Koulutuksessa olen kiinnostunut koulutuspolitiikan vaikutuksista. Haluan selvittää, miten koulutuksella voidaan edistää mahdollisuuksien tasa-arvoa ja antaa epäedullisesta asemasta tuleville ihmisille mahdollisuudet parempiin elinkaarituloihin. Tällä hetkellä tutkin toisen asteen koulutuksen nivelvaiheen valintojen vaikutuksia
Mitä tarkoitat koulutusjärjestelmän nivelvaiheella?
Suomalaisen koulutusjärjestelmän hyvin yhtenäisen peruskoulun jälkeen nuoret joutuvat valitsemaan ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutukseen väliltä, sekä näiden sisällä olevien erilaisten vaihtoehtojen väliltä.
Miten vaativa tämä nivelvaihe on nuorelle?
Se on ensimmäinen iso koulutusvalinta ja sillä on kauaskantoisia vaikutuksia. Valinta on nuoren tulevaisuudelle kriittinen ja näyttää siltä, että osalla nuorista on aika heikot eväät sen valinnan tekemiseen. Nuoria näissä valinnoissa auttavat tukiverkot eivät myöskään ole toimineet halutuilla tavoilla. Mielenkiintoisia muutoksia on kuitenkin tehty. Esimerkiksi oppivelvollisuus laajeni viime vuonna siten, että se ylittää tämän nivelvaiheen. On kiinnostavaa tarkastella miten tämä muutos vaikuttaa koulutussiirtymien onnistumiseen.
Millaisilla tavoilla nivelvaiheissa tehtäviä valintoja voi tutkia?
Olemme esimerkiksi tutkineet, miten ilman opiskelupaikka jääminen vaikuttaa erilaisiin tulemiin. Se koskee noin 5 % vuosi-ikäluokasta. Tarkastelimme muun muassa tämän vaikutuksia lopulliseen koulutustasoon ja rikostulemiin, ja näyttää siltä, että ensimmäisessä haussa ilman opiskelupaikka jääminen lisää oleellisesti syrjäytymisriskiä. Olemme tarkastelleet myös lukiokoulutukseen pääsemisen vaikutuksia armeijan perustesteissä mitattaviin taitoihin.
Millaisissa tutkimushankkeissa työskentelet tulevaisuudessa?
Haluaisin toteuttaa pitkän aikavälin projektin, jossa tarkasteltaisiin suomalaisten varusmiehien persoonallisuuspiirteitä, joita mitataan puolustusvoimien P2-kokeessa. Tutkimuksessa on jo havaittu, että kahdenkymmenen vuosi-ikäluokan aikana nämä persoonallisuuspiirteet ovat muuttuneet oleellisesti. Hieman kärjistetysti voi sanoa, että vuonna 1979 syntyneet suomalaiset miehet ovat aivan erilaisia kuin vuonna 1962 syntyneet.
Nimenomaan sellaiset persoonallisuuspiirteet, jotka palkitaan työmarkkinoilla ovat tulleet yleisemmiksi tai vahvistuneet tässä suomalaisessa miespopulaatiossa. Vastaava ilmiö on dokumentoitu Suomessa ja kansainvälisessä tutkimuksessa kognitiivisten kykyjen kohdalla, eli myös ne ovat trendinomaisesti kohentuneet ihmispopulaatiossa.
Haluaisin selvittää, mistä nämä kaksi ilmiötä johtuvat. Kyseessä on hyvin olennainen muutos niissä edellytyksissä, joilla nuoret siirtyvät jatkokoulutukseen ja työmarkkinoille. Suomalaisessa tai kansainvälisessä tutkimuskirjallisuudessa ei ole mitään pitävää todistusaineistoa siitä, mitkä tekijät ovat näiden trendien taustalla. Minua kiinnostaa erityisesti, missä määrin tähän on pystytty vaikuttamaan koulutuspolitiikalla.
Mihin taloustieteelliseen kysymykseen haluaisit vastauksen juuri nyt ja miksi?
Ihmisten elinkaaritulojen välisten erojen syiden selvittäminen on sellainen perustava kysymys, johon kaikella minun ja muiden alani tutkijoiden tutkimuksella pyritään vastaamaan. Haluaisin tietää, miksi ihmisten ansaintakyky vaihtelee niin paljon, ja millä julkisilla toimenpiteillä voisimme vaikuttaa siihen, että ansaintakyky olisi mahdollisimman riippumaton perhetaustasta. Ennen kaikkea minua kiinnostaa tietää, minkälainen koulutuspolitiikka antaisi kaikille mahdollisimman hyvät edellytykset pärjätä työmarkkinoilla.
Tuomas Pekkarinen
Blogi
Blogit
Koulutus
Työmarkkinat
Työmarkkinat ja koulutus