Hyppää sisältöön
Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Suomi ansaitsee nykyistä paremman verojärjestelmän

5.6.2013 Tiedote

VATT:n tutkijat ehdottavat veropolitiikan palauttamista lähtöruutuun. Suomen verojärjestelmässä on paljon parantamisen varaa ja veropolitiikkaa leimaa epäjohdonmukaisuus, tutkijaryhmä toteaa.

VATT:n tutkijoiden kirjoittamassa raportissa Hyvän veropolitiikan periaatteet käydään läpi viime vuosien taloustieteellisen verotutkimuksen johtopäätöksiä, joiden nojaan hyvä veropolitiikka voidaan rakentaa. Veropolitiikan tulisi perustua tutkittuun tietoon säännösten vaikutuksista. Sen pitäisi olla suunnitelmallista ja sitä koskevan päätöksenteon olisi mahdollistettava uudistusten huolellinen valmistelu. Miksi? Siksi, että hyvällä veropolitiikalla voidaan lisätä kaikkien suomalaisten hyvinvointia.

Verotus vaikuttaa lähes aina käyttäytymiseen. Monet verot vähentävät vaihdantaa ja tuotantoa taloudessa ja synnyttävät näin hyvinvointitappioita. Verotulot tulisikin kerätä veroilla, jotka vaikuttavat mahdollisimman vähän kotitalouksien ja yritysten käyttäytymiseen. Käytännössä tämä tarkoittaa pyrkimistä neutraalisuuteen. Neutraalisuus on tärkeä myös siksi, että se tarkoittaa usein säännösten yksinkertaisuutta, kansalaisten yhtäläistä kohtelua ja vähäisiä mahdollisuuksia verojen välttämiseen. Neutraalisuudesta poikkeamisen kynnyksen tulisikin olla korkea.

Joissain tilanteissa on kuitenkin aiheellista käyttää verotusta kotitalouksien ja yritysten käyttäytymisen ohjaamiseen. Nämä liittyvät yhteiskunnan tulonjakotavoitteisiin ja tilanteisiin, joissa kotitalouksien ja yritysten kulutus- ja tuotantopäätökset heikentävät muiden hyvinvointia. Esimerkkejä tästä ovat ympäristön kannalta haitallinen tuotanto tai kulutus. Puuttuminen verotuksen keinoin veronmaksajien toimintaan täytyy kuitenkin rajata hyvin perusteltuihin tilanteisiin ja tiettyihin veroihin. Tulonjakotehtävä sopii tuloverotukselle ja ympäristöohjaus joillekin valmisteveroille. Kaikkien verojen ei siis tarvitse olla uudelleenjakavia tai ”vihreitä”, riittää että jotkin hyvin valitut verot ovat.

Kulutusverotuksen ja erityisesti sen tärkeimmän komponentin, arvonlisäveron tehtäväksi on luontevaa asettaa verotulojen tehokas kerääminen neutraalilla tavalla. Arvonlisävero on hyvä veromuoto. Se ei ole sitä niinkään siksi, että se ei vaikuttaisi työn tekemiseen, vaan siksi, että se toimii neutraalisti kotitalouden kulutusvalinnoissa ja yrityksen investointi- ja tuotantopäätöksissä. Arvonlisäverolle ei pidä asettaa tulonjako- tai ohjaustavoitteita. Niinpä arvonlisäverotuksessa täytyy pyrkiä yhtenäiseen verokantaan.

Tuloverotuksessa on helppo ottaa huomioon kotitalouksien taloudellinen asema. Siksi juuri siinä veroasteet voidaan porrastaa verovelvollisen maksukyvyn mukaan. Ansiotulovero vääristää vääjäämättä työn tarjontaa ja monia muita päätöksiä. Veroasteet tulee suunnitella hyödyntäen tutkimustietoa verotuksen vaikutuksista niin, että verotuksen haitalliset vaikutukset minimoituvat.

Suomen nykyinen asumiseen kohdistuva verotus ohjaa valitsemaan asumismuodoksi omistusasunnon ja vähentää halukkuutta asunnon vaihtamiseen. Nämä kannusteet aiheuttavat hyvinvointitappioita ja niiden poistamista tulisi harkita. Asuntolainojen korkovähennyksen leikkaaminen ei ole tehokas keino näiden ongelmien vähentämiseksi. Asunnon vaihtoon ja muuttamiseen kohdistuvan vääristymän poistaminen olisi helppo toteuttaa luopumalla asuntojen varainsiirtoverotuksesta ja korvaamalla verotulon menetys muilla veroilla.

Julkisessa keskustelussa on pidetty tärkeänä, että myös yritykset ”kantavat osuutensa julkisten palvelujen rahoittamisesta”. Verot siirtyvät kuitenkin aina kotitalouksien maksettavaksi riippumatta siitä kuka veron on tilittänyt. Tutkimusten mukaan esimerkiksi yhteisöveron kantavat nykyoloissa pitkälti työntekijät.

Kansainvälisten konsernien verotus perustuu ns. lähdemaaperiaatteelle, jonka mukaan yhteisövero maksetaan lähtökohtaisesti siihen maahan, jossa voitto on syntynyt. Konsernin voittojen jakamiseen eri sijaintimaiden kesken ei ole kuitenkaan objektiivisia mittapuita, mistä syystä yritykset voivat vaikuttaa siihen mille maalle verot voitoistaan maksavat. Tämän on arvioitu vähitellen johtavan yhteisöverojen korvautumiseen muilla veroilla.

Lisätietoja:

Tutkimusjohtaja Seppo Kari, puh. 0403045531, seppo.kari (at) vatt.fi

Julkaisu:

Hyvän veropolitiikan periaatteet
VATT- Julkaisut 63

Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako Tiedote Tiedote politiikkatoimenpiteet veropolitiikka verotus verouudistukset yritysverotus
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Väärinkäytösten ilmoituskanava

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT viestipalvelu X:ssä
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa
  • VATT YouTubessa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla

Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
      • Lausuntoarkisto
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
      • Muuttoliike
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Tuhkarokkorokotuksella on yllättäviä pitkäaikaishyötyjä yhteiskunnalle
      • Deaton Review – Eriarvoisuus Suomessa
      • Ansioturvan lyhentämisen vaikutukset vaihtelevat
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Maahanmuuttajien työllisyys kehittynyt suotuisasti viime vuosina
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Einiö, Elias
      • Giaccobasso, Matias
      • Hakola-Uusitalo, Tuulia
      • Huhtala, Anni
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Kari, Tuomas
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kosonen, Tuomas
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Olkkola, Maarit
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Päällysaho, Miika
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Sirviö, Tom-Henrik
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
      • Alasalmi, Juho
      • Heiskanen, Aino
      • Korpela, Heikki
      • Kock, Nea
      • Kylliäinen, Olavi
      • Laasonen, Henna
      • Luotonen, Niilo
      • Mahous, Nadine
      • Nurminen, Tuomas
      • Putkiranta, Olli
      • Seppä, Meeri
      • Toikka, Max
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Yhteystiedot