Hyppää sisältöön
Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

OECD:ltä eväitä, mutta ei ratkaisuja sosiaaliturvan uudistukseen

17.4.2018 Blogi Heikki Viitamäki

Järjestön yksiselitteinen kanta yleistuen puolesta on turhan rohkea, Heikki Viitamäki kirjoittaa. Perustulon ja yleistulon luotettava keskinäinen arviointi vaatii lisää selvitystyötä.

Kulttuuritalo. Kuva: Wojtek Gurak (rajattu, CC BY-NC 2.0) Kuva: Wojtek Gurak (rajattu, CC BY-NC 2.0)

Viime aikoina julkisuudessa on käyty keskustelua siitä, miten vero- ja etuusjärjestelmiä tulisi uudistaa, jotta ne paremmin vastaisivat työmarkkinoiden ennakoituun muutokseen. Kiihtyvän automaation, globalisaation ja digitalisaation seurauksena ns. epätyypillisten työsuhteiden arvioidaan lisääntyvän kun taas säännöllisen kokoaikatyön oletetaan vähentyvän. Tällaisissa muuttuneissa olosuhteissakin järjestelmien tulisi turvata kansalaisille riittävä toimeentulo, olla kannustava ja hallinnollisesti kevyt.

OECD julkaisi helmikuun lopulla maaraportin, jossa tarkasteltiin muun ohella perustulon (Basic Income) ja ns. yleistuen (Universal Credit) soveltuvuutta Suomeen. Huhtikuun alussa järjestö julkaisi raportin taustalla olevat yksityiskohtaisemmat laskelmat, johon työhön myös VATT osallistui (taustaraportti: Basic income or a single tapering rule? Incentives, inclusiveness and affordability compared for the case of Finland). Järjestön mielestä yleistuki soveltuu Suomeen perustuloa paremmin lähinnä siksi, että siinä työnteon kannustimet ovat paremmat, tuloerot pienemmät, tuloköyhyys vähäisempää ja merkittäviä tulomuutoksia kohdistuu harvemmille kuin perustulossa.

OECD:n helmikuussa julkaiseman maaraportin taustalla olevat yksityiskohtaisemmat laskelmat on julkaistu.

Ehdotettu perustulo olisi veronalainen ja sen suuruus olisi alle 65-vuotiaille aikuisille noin 570 euroa/kk, mikä vastaa nettomääräisesti toimeentulotuen perusosaa vuonna 2015. Lasten perustulo olisi nettomääräisesti vajaat 240 euroa/kk. Työttömyysetuudet, sairaus-, äitiys- ja isyys- ja vanhempainpäivärahat, opintoraha, lasten kotihoidon tuki sekä useat muut veronalaiset etuudet poistettaisiin. Alle 65-vuotiaiden eläkkeitä vähennettäisiin perustulon määrällä. Verovapaista etuuksista poistettaisiin toimeentulotuen perusosa ja lapsilisä.

Muutokset olisivat merkittäviä nykyjärjestelmän verrattuna, sillä esim. lasten perustulo olisi selvästi lapsilisää suurempi eikä ansiosidonnaisia etuuksia em. eläkkeitä lukuun ottamatta enää maksettaisi. Myös tuloverotusta muokattaisiin ennakkoluulottomasti poistamalla kaikki verovähennykset ja soveltamalla tuloveroasteikkoa heti ensimmäisestä eurosta.

Yleistuella korvattaisiin nykyiset 18-64 -vuotiaiden työttömyysetuudet, yleinen asumistuki, toimeentulotuki ja kunnallinen päivähoitomaksu. Päivähoitomaksu määritettäisiin laskennan alkuvaiheessa kaikille kotitalouksille enimmäismääräiseksi. Tuki on verotonta, joten veronalaisten etuuksien tasot muutettaisiin vastaamaan niiden nettomääräisiä tasoja. Tuloverotus ei muuttuisi miltään osin nykyisestä.

Perustulo ja yleistuki ovat lähtökohdiltaan erilaisia. Perustulo on vastikkeeton kaikille maksettava tuki, jota monet sen johdosta vierastavat. Yleistuki sen sijaan on pääosin nykyisten tarveharkintaisten etuuksien ja päivähoitomaksujen yhdistelmä, johon sovelletaan yhtenäistä alenemaa verojen jälkeisten tulojen lisääntyessä. Tällaiset periaatteelliset erot vaikuttavat todennäköisesti myös näiden mallien kannatukseen esimerkiksi eri poliittisissa puolueissa.

Hallinnolliselta rakenteeltaan perustulo on malleista yksinkertaisempi, mutta sen ongelmana saattaisi olla mm. verotuksen kohtuuton kiristyminen ja korkeat efektiiviset marginaaliveroasteet. Yleistuki kohdistuu tarkemmin tukea tarvitseville, mutta on epäselvää kuinka joustavasti henkilökohtaisen työttömyysetuuden ja esimerkiksi kotitalouskohtaisten tukien yhdistäminen toteutuisi. Malli edellyttää todennäköisesti eri etuuksien yhteistä hallinnointia ja reaaliaikaista tulojen seurantaa.

OECD:n malliehdotusten vertailu on arvokas lisä aiheesta käytävään keskusteluun. Järjestön yksiselitteinen kanta yleistuen puolesta on kuitenkin turhan rohkea. Kun yleistuki poikkeaa nykyisistä etuuksista lähinnä yhtenäisellä tarveharkinnalla, ehdotettu perustulomalli sisältää huomattavia muutoksia nykyjärjestelmään verrattuna. Muuttamalla kuitenkin perustulomallin rakennetta ja sen parametriarvoja saadaan myös erilaisia tuloksia. Onkin todettava, että kuvattujen mallivaihtoehtojen luotettava keskinäinen arviointi vaatii lisää selvitystyötä.

On myös ehdotettu yleistuen kokeilua. Marssijärjestys on kuitenkin pidettävä selkeänä mielessä: tällaisissa laajoissa reformeissa on ensisijaisesti kiinnitettävä huomiota uudistusten huolelliseen valmisteluun ja siihen, onko malli ylipäätään toteuttamiskelpoinen. Vasta sen jälkeen voidaan pohtia, onko kokeilun aloittaminen mielekästä tai edes mahdollista.

Blogi Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako Tiedote eläkkeet kotitaloudet lastenhoidon tuet perustulo sosiaalietuudet sosiaaliturva tulonjako työ työllisyys työttömyysturva verotus
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Väärinkäytösten ilmoituskanava

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT viestipalvelu X:ssä
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa
  • VATT YouTubessa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla

Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
      • Lausuntoarkisto
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
      • Muuttoliike
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Tuhkarokkorokotuksella on yllättäviä pitkäaikaishyötyjä yhteiskunnalle
      • Deaton Review – Eriarvoisuus Suomessa
      • Ansioturvan lyhentämisen vaikutukset vaihtelevat
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Maahanmuuttajien työllisyys kehittynyt suotuisasti viime vuosina
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Einiö, Elias
      • Giaccobasso, Matias
      • Hakola-Uusitalo, Tuulia
      • Huhtala, Anni
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Kari, Tuomas
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kosonen, Tuomas
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Olkkola, Maarit
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Päällysaho, Miika
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Sirviö, Tom-Henrik
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
      • Alasalmi, Juho
      • Heiskanen, Aino
      • Korpela, Heikki
      • Kock, Nea
      • Kylliäinen, Olavi
      • Laasonen, Henna
      • Luotonen, Niilo
      • Mahous, Nadine
      • Nurminen, Tuomas
      • Putkiranta, Olli
      • Seppä, Meeri
      • Toikka, Max
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Yhteystiedot