Hyppää sisältöön
Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2022
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
      • Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako
      • Energia-, ilmasto- ja ympäristöpolitiikka
        • Energia- ja ilmastopolitiikka
      • Työmarkkinat ja koulutus
      • Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous
      • Yritystoiminnan verotus ja sääntely
        • Kansainvälinen yritysverotus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Collan, Mikael
      • Einiö, Elias
      • Harju, Jarkko
      • Harjunen, Oskari
      • Huhtala, Anni
      • Huttunen, Kristiina
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Juuti, Toni
      • Kari, Seppo
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kortelainen, Mika
      • Kosonen, Tuomas
      • Kotakorpi, Kaisa
      • Kuitunen, Satu
      • Kuusinen, Heidi
      • Kuuskoski, Kasperi
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Simola, Antti
      • Toikka, Max
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Turkia, Lauri
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
      • Worku, Lukas
    • Johto
      • Collan, Mikael
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

Yhteystiedot

Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2022
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
    • Johto
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

Kotitalousvähennysraporttimme keskustelun jatkoksi

2.2.2021 Blogi Jarkko Harju (VATT) ja Tuomas Kosonen (PT)

Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen (VATT) ja Palkansaajien tutkimuslaitoksen (PT) viime viikolla julkaistu Kotitalousvähennyksen vaikutukset -raportti herätti paljon julkista keskustelua. Tässä blogissa tutkijat vastaavat kommentteihin.

Valtioneuvoston kanslialle tekemästämme kotitalousvähennyksen vaikutuksia koskevasta raportista on keskusteltu aktiivisesti. Tämä on ymmärrettävää, sillä kyseessä on varsin mittava verovähennys, jonka laajuus on miltei 500 miljoonaa euroa ja vähennyksen saajia on useita satoja tuhansia suomalaisia vuosittain. Kotitalousvähennyksen tavoitteet ovat olleet selvät: lisätä työllisyyttä ja kitkeä harmaata taloutta. Vähennys on ollut käytössä Suomessa parikymmentä vuotta ja aiempaa tutkimusta sen vaikuttavuudesta luotettavilla tutkimusasetelmilla ei ole tehty. Toisaalta monella päättäjällä ja kansalaisella on ollut käsitys siitä, että kotitalousvähennys olisi tehokas keino lisätä palvelujen kulutusta ja siten työllisyyttä, sekä vähentää harmaata taloutta. Tilaus tutkimukseen pohjautuvalle tiedolle kotitalousvähennyksen vaikuttavuudesta on ollut suuri.

Tutkimustulostemme mukaan kotitalousvähennys näyttää jäävän vajaaksi sille asetetuista tavoitteista. Se ei näytä lisäävän merkittävästi palveluiden kulutusta tai palvelualojen työllisyyttä, eikä se vähennä harmaata taloutta. Tulosten julkistus keräsi suuren huomion ja osa reaktioista on ollut melko kriittistä tutkimustamme kohtaan. HS:n artikkelissa vastaamme joihinkin yleisimpiin julkisesti esitettyihin huolenaiheisiin tutkimuksesta. Tutkimuksemme ei ole aukoton todistus kotitalousvähennyksen kaikista vaikutuksista. Kaikki tutkimukset sisältävät joukon oletuksia ja heikkouksia, niin nytkin. Toisaalta tässä käytetty aineisto, asetelma ja menetelmä antavat aiheen sellaisiin johtopäätöksiin, jotka teimme, eikä esitetty kritiikki merkittäviltä osin muuta tätä. Kotitalousvähennyksen vaikutuksista ei myöskään ole sellaisia vastaavilla menetelmillä tehtyjä tuloksia, jotka olisivat ristiriitaisia meidän tulostemme kanssa. Alla vastaamme vielä muutamiin perusteltuihin argumentteihin tutkimustamme kohtaan.

Miksi tutkimme kotitalousvähennyksen käyttöönottoa Ruotsissa?

Päätuloksemme liittyvät kotitalousvähennyksen käyttöönottoon Ruotsissa vuonna 2007. Siellä vähennys otettiin käyttöön merkittävän kokoisena ja sen verran myöhemmin kuin Suomessa, että käytettävissä oli aineistoja tämän muutoksen vaikutusten tutkimiseksi. Tutkiessamme Ruotsin kotitalousvähennyksen käyttöönottoa siivousalalla pystymme mielestämme hyvin kuvaamaan tilannetta, jossa kotitalousvähennyksen olemassaolo ei ole vielä lisännyt palveluiden käyttöä tai vähentänyt harmaata taloutta. Vertailemalla Ruotsin siivousalan yrityksiä Suomen vastaavan alan yrityksiin voimme eristää kotitalousvähennyksen vaikutukset muista palvelujen käyttöön liittyvistä trendeistä. 

Tutkimuksen tulos on tehty kvasikokeellisella menetelmällä, joka on luotettava ja jota käytetään usein kansainvälisissä huipputason tutkimuksissa. Vaihtoehtoisia menetelmiä olisi toki ollut monia muitakin. Olisimme voineet esimerkiksi tehdä kyselyn vähennyksen vaikutuksista yrittäjille ja ihmisille, tarkastella aggregaattilukuja vähennyksen käytöstä ja eri toimialojen tunnuslukuja yli ajan, tai mallintaa kotitalousvähennyksen vaikutuksia pelkästään talousteoriaan pohjautuen. Tieteen eturintaman käytäntöjen mukaisesti kvasikokeellinen menetelmä oli kuitenkin paras tapa tehdä tämä tutkimus. Näin tehtynä tutkimuksen päätulosten tulkinta on melko varmalla pohjalla ja lisää aidosti tietämystämme kotitalousvähennyksen vaikutuksista. Tutkimustuloksemme ovat myös linjassa viimeaikaisen tutkimuskirjallisuuden kanssa, jossa on tutkittu verotuksen ja tulonsiirtojen aiheuttamia käyttäytymisvaikutuksia, jotka ovat usein varsin pieniä. 

Akateeminen kritiikki

Julkisuudessa on myös käyty akateemista keskustelua tutkimuksesta. Kritiikin esittäminen kuuluu akateemiseen keskusteluun ja tieteen tekemiseen. Ulkopuolisten voi olla vaikea tietää kuinka vakavista puutteista on kyse. Pahimmillaan yksityiskohdista käyty väittely voi johtaa siihen, etteivät päättäjät tai suuri yleisö usko tieteellisesti pätevästi tehtyjen tutkimusten tuloksiin. Monet tutkimuksestamme esitetyistä kommenteista ovat oivaltavia, mutta ne eivät vaikuta tutkimuksemme päätuloksiin. Alla vastauksemme muutamaan yksityiskohtaiseen akateemiseen huolenaiheeseen. 

Yksi yksityiskohtainen kritiikki tutkimustamme kohtaan on, että tarkasteluaikaväli ei ole kovin pitkä. Tarkasteluperiodi rajoittuu yleensä muutaman vuoden mittaiseksi sellaisessa tutkimuksessa, joka hyödyntää luonnollisia koeasetelmia ja pystyy siten paljastamaan esimerkiksi verojen vaikutuksen tutkittavaan muuttujaan. Vaikka vertailuasetelmista on paljon hyötyä, eikä kausaalisia tuloksia verotuksen tai tulonsiirtojen vaikutuksista usein pystytä ilmankaan tekemään, on niissä heikkoutena, että asetelma ei yleensä toimi hyvin pidemmällä aikavälillä. Ongelmana on, että koeryhmään ja vertailuryhmään alkaa vaikuttamaan muutkin tekijät kuin vain tutkittu muutos. Tässäkin tapauksessa vuonna 2009 alkanut finanssikriisi sotkee tarkastelua pidemmällä aikavälillä, mikä on avoimesti itse artikkelissa kerrottu. Kritiikki osuu tässä siinä oikeaan, että emme voi varmasti sanoa miten kotitalousvähennys vaikuttaa pidemmällä aikavälillä. On kuitenkin mielestämme rohkeaa väittää ilman lisätodisteita, että pidemmän aikavälin vaikutukset olisivat mittavia.

Toinen kritiikki on kohdistunut siihen, pitäisikö kotitalousvähennyksen edes näkyä merkittävänä muutoksena toimialan liikevaihdossa. Ruotsissa kotitalousvähennyksen käyttöönoton yhteydessä palvelun työn osuudesta sai vähentää 50 % verotuksessa. Se on melko merkittävä muutos kuluttajien kannustimissa ostaa palveluita, kun tiedetään vielä, että kuluttajahintaindeksin mukaan kuluttajahinnat eivät merkittävästi nousseet. Tällöin siis kuluttajat saivat merkittävän alennuksen kotitalousvähennyksen alaisten palveluiden hintaan vähennyksen jälkeen. Tutkimuksessa tarkastelemme yrityskohtaisella aineistolla, että lisääntyykö kotitalousvähennyksen muutoksen myötä toimialalla toimivien yritysten myyntien arvo suhteessa aiempaan. Näin suuren kannustimen muutoksen pitäisi näkyä selvänä muutoksena tarkastelluissa myyntien määrissä, jos kuluttajat reagoisivat kannustimiin herkästi, esimerkiksi kysynnän hintajoustolla yksi. Myytyjen palveluiden määrän seurauksena myös yritysten välituotteiden käyttö kasvaisi, mikäli palveluita tuotettaisiin selvästi enemmän. Emme kuitenkaan havaitse mitään tällaisen mittaluokan kasvua myyntien tai välituotteiden kehityksessä. Siten voimme sulkea pois sen kokoiset vaikutukset, jotka saisivat kotitalousvähennyksen näyttämään tehokkaalta toimelta työllisyyden lisäämiseksi tai harmaan talouden torjumiseksi. Myönnämme toki, että virhemarginaaliin mahtuu silti vaikutuksia, mutta varsin pieniä.

Yllä esitetty kritiikki on saattanut seurata huomiosta, että aggregoituna toimialalle, kotitalousvähennyksen määrä on vain pieni osa toimialan yritysten liikevaihdosta. Tätä suhdelukua tarkastellessa on hyvä pitää mielessä, että vähennys on vain osa työn osuudesta, eli 50% vähennyksellä työn hinta on kaksi kertaa vähennyksen määrä. Lisäksi liikevaihto sisältää paljon muitakin eriä, kuten muita kotitalousvähennyksen alaisia tuotettuja palveluita ja tarvikkeet palveluiden tuottamiseen. Toimialalla osa yrityksistä tekee muutakin liiketoimintaa kuin tarjoaa kotitalouksille palveluita. Näistä syistä vähennyksen käytön ja liikevaihdon suhdeluku jää toimialalla joka tapauksessa pieneksi. Tämä aggregaattitarkastelu ei tarkoita, että yritystason tarkastelussamme suuretkin kuluttajareaktiot johtaisivat pieneen yritysten myyntien muutokseen vakioituna kiinteät vaikutukset. Päinvastoin yllä kuvatun mukaisesti suurilla kuluttajareaktioilla tarkastellut myynnit muuttuisivat paljon.

On myös arveltu, että tutkimuksestamme jää jotain oleellista pois, jos ihan kaikki kotitalouspalveluita tarjoavat yritykset eivät ole toimialaluokitukseen perustuvien rajausten vuoksi tutkimuksessa. Olemme kuitenkin varmistaneet, että tutkimuksemme kattaa relevantin osan yrityksistä vertailemalla yrityksiä ja rekisteristä ilmeneviä kotitalousvähennyksiä, joissa ilmoitetaan yritys, jolta palvelut on ostettu. Kritiikki on siinä oikeassa, että tutkimuksesta jää varmasti yrityksiä pois, jotka ovat tarjonneet vähennykseen oikeuttavia palveluita. Koska tutkimuksemme kuitenkin sisältää suuren osan kaikista kotitalouspalveluita siivous- tai remonttialalla tarjoavista yrityksistä, ja näiden piiristä ei löydy vaikutusta, emme näe syytä olettaa, että muiden tutkimuksen ulkopuolelle jääneiden yritysten piirissä vaikutus olisi merkittävästi erilainen.

On myös esitetty, että kotitalousvähennyksen vaikutuksia olisi jo tutkittu Ruotsissa, joten tutkimuksemme ei siten olisi kovin merkittävä kontribuutio. Aiemmat tutkimukset siellä eivät kuitenkaan hyödynnä kotitalousvähennyksen käyttöönottoa siellä niin kuin me teemme. Ne eivät siis hyödynnä yllä mainostettua kvasikokeellista asetelmaa, jonka vuoksi tuloksista ei voi tehdä kausaalisia päätelmiä. Yhdessä mainitussa ruotsalaisessa selvityksessä kuvaillaan minkälaiset kotitaloudet käyttävät vähennystä tai mitä taustaominaisuuksia palvelualojen työntekijöillä on. Toisessa selvityksessä puolestaan vertaillaan yrityksiä, jotka ovat hyödyntäneet palveluita muihin yrityksiin. Tutkimusasetelma sisältää merkittävän endogeenisuusongelman, jonka vuoksi tuloksista ei voi tulkita syy-seuraussuhteina.

Seuraavat askeleet

Kotitalousvähennys näyttää herättävän suuria tunteita. Tästä ainakin tietää, että olemme onnistuneet tekemään tärkeää tutkimusta. Tutkimukseen kuuluu, että tulokset julkaistaan sellaisena kuin ne ovat, vaikka on ennakoitavissa, että kaikki eivät tule pitämään tuloksista, ja näin olemme tehneet. Olemme saaneet paljon hyviä kommentteja tutkimuksestamme. Kiitos näistä kommenteista! Ne auttavat meitä jatkotyössämme paremmin jäsentämään tuloksemme ja analyysimme. Seuraavana tavoitteena on ottaa ne tarkasti huomioon ja lähettää tutkimuksemme ehdolle vertaisarvioituun aikakausikirjaan. 
 

Aliisa Koivisto Jarkko Harju
Blogi Blogit Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako Työmarkkinat Verotus Yritystoiminnan sääntely ja kansainvälinen talous harmaa talous kotitaloudet kotitalousvähennys politiikkatoimien vaikutusten arviointi verotuet verotus yrittäjät
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT Twitterissä
  • VATT Slidesharessa
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla