Hyppää sisältöön
Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Kielletty kaupunki

18.9.2015 Blogi Tuukka Saarimaa

Kirjoitimme keväällä raportin verotuksen ja valtionosuuksien vaikutuksista alueelliseen väestörakenteeseen. Tuloksena oli, että verotus yhdessä valtionosuusjärjestelmän tiettyjen erien kanssa kannustaa asumaan syrjäseuduilla.

Useissa maakuntalehtien pääkirjoituksissa reagoitiin analyysiin voimakkaasti: Tutkijat haluavat tyhjentää maaseudun! Erityisesti taloustieteilijän kylmää sydäntä lämmitti Kainuun Sanomien sanoilla leikittelevä ote.

Kirjoitimme vastineeksi, että ihmiset saavat asua, ihan missä itse haluavat. Valitettavasti olimme täysin väärässä. Onkin nimittäin niin, että ihmiset eivät todellakaan saa asua siellä, missä haluavat. Kyseessä ei ole itsestään selvä toteamus tyyliin: et voi mennä asumaan jonkun muun kotiin ilman lupaa. Sen sijaan kyse on Helsingin kaupungin, tai tulkinnasta riippuen, Ympäristökeskuksen sääntelypolitiikasta.

Kaupunki on nimittäin kieltänyt Mannerheimintie 102:ssa sijaitsevan Finnairin entisen pääkonttorin muuntamisen asuinkäyttöön. Syynä on se, että se on sääntelijän mielestä liian huonolaatuinen liikenteen melun ja ilmansaasteiden vuoksi. Todettakoon Helsinkiä vähemmän tunteville lukijoille, että Mannerheimintie 102 sijaitsee Taka-Töölössä lähellä keskustaa, hyvien liikenneyhteyksien varrella.

Päätös on kummallinen useastakin syystä. Jokainen taloustiedettä opiskellut tietää, että tuotteen laadulla on yhteys tuotteen hintaan. Jos asunnonostajat ymmärtävät, että vilkasliikenteisen kadun vieressä on melua, he ovat valmiita maksamaan asunnoista vähemmän. Jos kaksi asuntoa on muuten täysin samanlaisia, mutta toisessa liikenteen melu on kovempi, niin tämän meluisamman asunnon hinta on alhaisempi. Meluisan ja hiljaisen asunnon hintaero muodostuu juuri sen suuruiseksi, että asunnon ostajien kannalta on yhdentekevää kummassa asunnossa he asuvat. Kyseessä ei pelkkä teoreettinen pohdinta, vaan tulos on osoitettu kymmenissä empiirisissä tutkimuksissa.

Ilman taloustieteellistä koulutustakin voisi kysyä, ketä tässä suojellaan. Jos katsotaan naapuritalojen hintoja esimerkiksi Ympäristöministeriön Asuntojen hintatiedot -palvelusta, niin ei ainakaan yhteiskunnan huono-osaisia. Viimeisten 12 kuukauden aikana tehtyjen kauppojen keskineliöhinta kyseisellä alueella on nimittäin yli 5000 euroa. Esimerkiksi neljän huoneen asunnosta kukkaro kevenee ainakin puolen miljoonan euron verran. Vastaremontoidussa rakennuksessa hinnat olisivat todennäköisesti tätäkin korkeammat.

Ihmiset, jotka päätyisivät asumaan nyt kiellettyyn rakennukseen, olisivatkin hyvin toimeentulevia ja varmasti järkeviä ihmisiä. He eivät ole ihmisiä, joita julkisen sektorin täytyy suojella heiltä itseltään.

Ehkä ilmeisin kummastuksen aihe on kuitenkin se, että kaikissa kyseisen talon naapuritaloissa asuu ihmisiä. Jos sääntelijä on johdonmukainen, näissäkin taloissa ja mitä todennäköisimmin koko Helsingin keskustassa asuminen tulisi kieltää. Ken tietää, voisihan tällaisen kielletyn kaupungin perustaminen olla oikea piristysruiske Helsingin turismille.

Tuukka Saarimaa
Blogi Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous Tiedote aluekehitys aluepolitiikka julkinen talous kilpailukyky kunnat kuntatalous politiikan taloustiede valtionosuusjärjestelmä
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Väärinkäytösten ilmoituskanava

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT viestipalvelu X:ssä
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa
  • VATT YouTubessa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla

Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
      • Lausuntoarkisto
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
      • Muuttoliike
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Tuhkarokkorokotuksella on yllättäviä pitkäaikaishyötyjä yhteiskunnalle
      • Deaton Review – Eriarvoisuus Suomessa
      • Ansioturvan lyhentämisen vaikutukset vaihtelevat
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Maahanmuuttajien työllisyys kehittynyt suotuisasti viime vuosina
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Einiö, Elias
      • Giaccobasso, Matias
      • Hakola-Uusitalo, Tuulia
      • Huhtala, Anni
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Kari, Tuomas
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kosonen, Tuomas
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Olkkola, Maarit
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Päällysaho, Miika
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Sirviö, Tom-Henrik
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
      • Alasalmi, Juho
      • Heiskanen, Aino
      • Korpela, Heikki
      • Kock, Nea
      • Kylliäinen, Olavi
      • Laasonen, Henna
      • Luotonen, Niilo
      • Mahous, Nadine
      • Nurminen, Tuomas
      • Putkiranta, Olli
      • Seppä, Meeri
      • Toikka, Max
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Yhteystiedot