Hyppää sisältöön
Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2022
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
      • Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako
      • Energia-, ilmasto- ja ympäristöpolitiikka
        • Energia- ja ilmastopolitiikka
      • Työmarkkinat ja koulutus
      • Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous
      • Yritystoiminnan verotus ja sääntely
        • Kansainvälinen yritysverotus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Collan, Mikael
      • Einiö, Elias
      • Harju, Jarkko
      • Harjunen, Oskari
      • Huhtala, Anni
      • Huttunen, Kristiina
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Juuti, Toni
      • Kari, Seppo
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kortelainen, Mika
      • Kosonen, Tuomas
      • Kotakorpi, Kaisa
      • Kuitunen, Satu
      • Kuusinen, Heidi
      • Kuuskoski, Kasperi
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Simola, Antti
      • Toikka, Max
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Turkia, Lauri
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
      • Worku, Lukas
    • Johto
      • Collan, Mikael
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

Yhteystiedot

Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2022
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
    • Johto
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

Dieselin hiilidioksidiveron nosto korotti pumppuhintaa eniten maaseudun pienituloisilla

18.2.2022 Tiedote

Ilmastopäästöjen vähentämiseksi tehty vuoden 2012 verouudistus korotti dieselin hiilidioksidiveroa tuntuvasti 11 sentillä litraa kohden. VATT:n tutkijaryhmä osoittaa, että veronkorotuksen vaikutus pumppuhintoihin vaihteli alueittain. Veronkorotuksen seurauksena dieselin hinta kallistui eniten pienituloisilla alueilla ja maaseudulla. Tämä selviää ympäristötalousteen kansainvälisessä huipputason tiedelehdessä julkaistusta tutkimuksesta.

Bensa-asema

VATT:n tutkijat Jarkko Harju, Tuomas Kosonen, Marita Laukkanen ja Kimmo Palanne selvittivät, että keskimäärin dieselin tankkaushinta kallistui verokorotusta vähemmän, mutta dieselin hinnannousussa oli merkittäviä paikallisia eroja. Maaseudulla ja pienituloisilla alueilla dieselin hinta kallistui huomattavasti enemmän kuin kaupungeissa ja suurituloisilla alueilla.

Hiilidioksidiveron vaikutuksessa kuluttajahintoihin huomattavia alueellisia eroja

Tutkimuksen perusteella 11 sentin korotus hiilidioksidiverossa siirtyi täysimääräisenä diesellitran hintaan vain maaseudulla. Kaupungeissa ja suurituloisimmilla alueilla dieselin hinta nousi keskimäärin 7,5 senttiä. Pienituloisimmilla alueilla hinnannousua oli noin 9 senttiä. Keskimäärin dieselin hinta nousi noin 8 senttiä.

”Muutamien senttien erot voivat tuntua pieniltä, mutta siinä missä neljä lisäeuroa 60 litran tankillisen hintaan tuskin vaikuttaa hyvätuloisen autoiluun, voi kuuden euron lisähinta tankilliseen olla pienituloiselle iso raha”, tutkimusprofessori Tuomas Kosonen VATT:sta toteaa. ”Alueellisten erojen vuoksi veronkorotus voi kuormittaa maaseudun pienituloisia suhteettomasti taloudellisesti ja samanaikaisesti olla saavuttamatta sille asetettuja kansallisia ympäristötavoitteita.”

Aikaisemmat tutkimukset, esimerkiksi arvonlisäveron alennuksista, ovat osoittaneet, että veronalennukset eivät myöskään siirry täysimääräisinä kuluttajahintoihin. 

”Veronkorotukset ja -alennukset eivät siirry suoraan kuluttajahintoihin. Tämä tulisi ottaa huomioon veropoliittisia päätöksiä suunnitellessa,” johtava tutkija Marita Laukkanen VATT:sta toteaa. ”Valtiovarainministeri Annika Saarikon arvion mukaan bensan hinnan alentaminen 20 sentillä maksaisi 800 miljoonaa. Tulostemme perusteella miljardi olisi lähempänä totuutta. Polttoaineiden verotuksen keventäminen on kallis tapa alentaa niiden hintaa.”

Tutkimus julkaistu ympäristötaloustieteen huippujulkaisussa

VATT:n ryhmän tutkimus on juuri julkaistu Journal of Environmental Economics and Management -tiedelehdessä, joka on yksi ympäristötaloustieteen arvostetuimmista kansainvälisistä julkaisuista.
Tutkimuksen ansioina ovat luotettava tutkimusasetelma sekä tutkimuksessa hyödynnetty laaja aineisto.

Vuoden 2012 verouudistus korotti dieselin hiilidioksidiveroa huomattavasti, mutta se ei juuri vaikuttanut bensiinin hiilidioksidiveroon. Tutkimuksessa dieselin hintakehitystä uudistuksen jälkeen verrataan bensiinin hintakehitykseen. Verouudistus luo luonnollisen koeasetelman, jonka avulla voidaan tutkia hiilidioksidiveron korotuksen kausaalista vaikusta dieselin hintaan erillään muista polttoaineiden hintaan vaikuttavista tekijöistä. Tutkimus yhdistää koko maan päivittäiset asemakohtaiset dieselhintatiedot tulo- ja autorekisteritietoihin sekä Suomen ympäristökeskukseen tuottamaan tietoon alueiden kaupunki- ja maaseutumaisuudesta.

”Luotettavan tutkimusasetelman ja kattavien aineistojen avulla tutkimuksemme pystyy kertomaan hiilidioksidiveron vaikutuksista dieselin kuluttajahintoihin aikaisempia tutkimuksia tarkemmin.

Aikaisemmissa tutkimuksissa on keskitytty vaikutuksiin kansallisella tasolla, ja alueiden väliset erot ovat jääneet huomiotta”, tutkijat kertovat.  

Vuoden 2012 polttoaineverolain muutos

Polttoaineiden hiilidioksidivero otettiin käyttöön 1990-luvulla. Vuoden 2012 verouudistuksessa hiilidioksidiveron perusteeksi muutettiin ajoneuvonkäytöstä syntyvien päästöjen sijaan polttoaineen koko elinkaaren keskimääräiset kasvihuonepäästöt. Uudistuksessa dieselin hiilidioksidivero nousi tuntuvasti 20 eurosta hiilidioksiditonnia kohden 60 euroon hiilidioksiditonnia kohti. Bensiinin hinta kallistui uudistuksessa 10 euroa hiilidioksiditonnilta, 50 eurosta 60 euroon hiilidioksiditonnilta. Ilmastotavoitteiden myötä hiilidioksidiveron merkitys osana polttoaineiden verotusta on viime vuosina korostunut. 

Artikkeli (open access): 
Jarkko Harju, Tuomas Kosone, Marita Laukkanen ja Kimmo Palanne (2022) The heterogeneous incidence of fuel carbon taxes: Evidence from station-level data. Journal of Environmental Economics and Management,Volume 112.

Lisätietoja:
Johtava tutkija Marita Laukkanen, VATT, [email protected], Puhelin: +358 295 519 429
Tutkimusprofessori Tuomas Kosonen, VATT, [email protected], Puhelin: +358 295 519 440

Jarkko Harju Kimmo Palanne Marita Laukkanen Tuomas Kosonen
Energia, ilmasto ja ympäristö Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako Tiedote Uutiset ja tiedotteet Verotus Ympäristö, energia ja ilmastopolitiikka energia energiapolitiikka fossiiliset polttoaineet hiilidioksidin hinnoittelu hiilidioksidivero kasvihuonepäästöt liikenteen verotus polttoaineverot päästörajoitukset verotus ympäristöpolitiikan ohjauskeinot ympäristötaloustiede ympäristöverot
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT Twitterissä
  • VATT Slidesharessa
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla