Hyppää sisältöön
Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Koulujen väliset erot ja kouluvalinnat

14.11.2014 Blogi Mika Kortelainen Isa Kuosmanen

Koulutuksen tasa-arvo on yksi suomalaisen koulutuspolitiikan päätavoitteista. Tavoitteena on tasa-arvo paitsi koulutusmahdollisuuksien myös mahdollisimman tasalaatuisen opetuksen näkökulmasta.

Käytännössä tasa-arvon ajatellaan toteutuvan vain, jos koulujen väliset erot oppimistuloksissa ovat mahdollisimman pienet. Nykyisen hallituksen tavoitteena onkin puolittaa koulujen väliset erot perusopetuksen oppimistuloksissa vuoteen 2020 mennessä. Pitkän tähtäimen tavoitteena on poistaa erot kokonaan.

Suomalaisessa keskustelussa pidetään usein itsestään selvänä sitä, että koulujen väliset erot ovat paha asia ja että ne johtavat huonompiin oppimistuloksiin. Varmasti äärimmäisissä tapauksissa näin saattaisikin olla, mutta Suomessa koulujen väliset oppimistulosten erot ovat varsin maltilliset. Kansainvälinen oppimistuloksia käsittelevä tutkimus ei myöskään anna yksiselitteistä vastausta sille, onko oppimisen kannalta parempi, että koulut ja luokat ovat oppilasainekseltaan mahdollisimman heterogeenisia vai homogeenisia. Vielä tätäkin tärkeämpää on huomata, että Suomessa erot koulujen oppimistuloksissa heijastavat yleensä muita asioita kuin opetuksen tai koulujen toiminnan eroja. On vaikea uskoa, että opetuksen tasossa olisi nykyisin paljoakaan systemaattista vaihtelua koulujen välillä tai että sen perusteella olisi eroteltavissa yksittäisiä parempia/heikompia kouluja. Suomessa koulujen väliset erot johtuvat pääasiassa oppilaiden valikoitumisesta ja siitä, että joissain kouluissa oppilasaines on haastavampaa kuin toisissa. Siten koulujen väliset erot eivät välttämättä kerro juuri mitään opetuksen tasa-arvosta tai laadusta.

Koulutuksen tasa-arvoon liittyvissä keskusteluissa nostetaan usein esille myös vanhempien tekemät, koulujen oppilaaksiottoalueesta poikkeavat kouluvalinnat, sillä niiden uskotaan johtavan koulujen välisten erojen kasvuun. Erityisesti Helsingissä, jossa alueellinen eriytyminen on maamme suurinta, kouluvalintojen uskotaan korostaneen eri alueiden ja niiden koulujen jakautumista torjuttuihin ja suosittuihin kouluihin. Julkisuudessa onkin väläytelty kouluvalintojen kieltämistä tasa-arvosyihin vedoten.

Peruskouluvalintoja koskevasta kritiikistä on kuitenkin hyvä erottaa muutama asia. Ensinnäkin, kaikkia kouluvalintoja ei voida havaita, koska osa vanhemmista tekee kouluvalintapäätöksensä muuttamalla koulun oppilaaksiottoalueelle. Tämä vaikeuttaa kouluvalintojen vaikutusten analysointia, varsinkin kun asuinpaikkaan perustuvat valinnat olisivat mahdollisia myös ilman nykyisenlaista järjestelmää. Toiseksi, Suomea koskevaa uskottavaa kvantitatiivista tutkimusta kouluvalinnan vaikutuksista ei ole vielä tehty. Vähäiset aiheeseen liittyvät tutkimukset nojaavat pääasiassa poikkileikkaus- ja kyselyaineistoihin, joiden avulla syy-seuraussuhteen osoittaminen on kuitenkin käytännössä mahdotonta. Emme siis tiedä kouluvalintojen vaikutusta koulujen välisiin eroihin saati sitä, miten koulujen väliset erot olisivat kehittyneet, jos kouluvalintaa ei olisi vapautettu 1990-luvulla.

On sinänsä outoa, että koulutuksellisen tasa-arvon nähdään toteutuvan vain, jos koulujen väliset erot oppimistuloksissa ovat mahdollisimman pieniä. Pitää kuitenkin muistaa, että koulujen välisiä eroja tulee aina olemaan niin kauan kuin on olemassa tuloeroja ja eroja kaupungin eri osien välillä (ja kun koulut pääasiassa määräytyvät asuinpaikan mukaan). Esimerkiksi merinäköala voi riittää luomaan hyvätuloisten alueen, jolloin kyseiseen alueen koulussa on lähinnä hyvätuloisten perheiden lapsia. Tällaisessa tilanteessa ja yleisestikin ottaen valinnanvapauden ja tarjonnan rajoittaminen tuskin johtavat hyvinvointiparannuksiin.

Mika Kortelainen
Blogi Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous Tiedote Työmarkkinat ja koulutus koulutus koulutusvalinnat peruskoulu valinnanvapaus
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Väärinkäytösten ilmoituskanava

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT viestipalvelu X:ssä
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa
  • VATT YouTubessa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla

Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
      • Lausuntoarkisto
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
      • Muuttoliike
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Tuhkarokkorokotuksella on yllättäviä pitkäaikaishyötyjä yhteiskunnalle
      • Deaton Review – Eriarvoisuus Suomessa
      • Ansioturvan lyhentämisen vaikutukset vaihtelevat
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Maahanmuuttajien työllisyys kehittynyt suotuisasti viime vuosina
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Einiö, Elias
      • Giaccobasso, Matias
      • Hakola-Uusitalo, Tuulia
      • Huhtala, Anni
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Kari, Tuomas
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kosonen, Tuomas
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Olkkola, Maarit
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Päällysaho, Miika
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Sirviö, Tom-Henrik
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
      • Alasalmi, Juho
      • Heiskanen, Aino
      • Korpela, Heikki
      • Kock, Nea
      • Kylliäinen, Olavi
      • Laasonen, Henna
      • Luotonen, Niilo
      • Mahous, Nadine
      • Nurminen, Tuomas
      • Putkiranta, Olli
      • Seppä, Meeri
      • Toikka, Max
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Yhteystiedot