Hyppää sisältöön
Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Energiatukiin jo yli puoli miljardia euroa vuodessa

19.12.2016 Blogi Marita Laukkanen, Kimmo Ollikka, Saara Tamminen

Valtion yrityksille maksaman tukipotin painotus on viime vuosina siirtynyt energiatukiin tutkimus- ja kehittämistoiminnan tukien kustannuksella.

Energiatuet, miljoonaa euroa, 2013: 306; 2014: 341; 2015: 422; 2016: 545; 2017: 604. Tutkimus- ja kehitystuet, miljoonaa euroa, 2013: 264; 2014: 235; 2015: 366; 2016: 330; 2017: 275. Lähteet: Vuodet 2013-2015 Energiavirasto, TEM, Tulli. Vuosien 2016-2017 tiedot ovat arviomäärärahoja vuosien 2016-2017 talousarvioesityksistä.

Erilaisiin suoriin energiatukiin varattiin vuoden 2016 talousarviossa puoli miljardia euroa – reippaasti yli tutkimus- ja kehitystukiin varatun 329 miljoonan euron määrärahan. Vuoden 2017 talousarviossa energiatuet ylittävät jo 600 miljoonaa euroa tutkimus- ja kehittämistukien jäädessä 275 miljoonaan euroon.

Energiaintensiivistä teollisuutta tuetaan vuosittain yli 200 miljoonan euron energiaveronpalautuksella sekä vuodesta 2017 alkaen reilun 40 miljoonan euron päästökauppatuella. Näiden suorien, valtion menomomentilla näkyvien yritystukien lisäksi teollisuuden sähkölaskua alennetaan palvelujen ja kaupan yrityksiä alhaisemmalla verokannalla, joka muodosti vuosina 2012-2014 noin 400 miljoonan euron vuosittaisen verotuen.

Kun tukisummat eivät ole ihan mitättömiä, on tietysti kiinnostavaa kysyä, mitä tuilla saadaan aikaiseksi. VATT:n tuoreessa tutkimuksessa tarkasteltiin teollisuuden energiaveronpalautusten yhteyttä yritysten menestykseen useiden kilpailukyvyn mittareiden valossa. Tutkimus perustuu yksityiskohtaisiin tietoihin kaikista energiaveronpalautusten piiriin kuuluneista yrityksistä 2010–2014.

Teollisuuden energiaveronpalautus ei lisää vientiä eikä työpaikkoja

VATT:n analyysissä tarkasteltavana oli kaikkiaan seitsemän erilaista kilpailukyvyn mittaria: tuottavuus, viennin arvo, työllisten määrä, liikevaihto, nettovoittomarginaali, pääoman tuottoaste ja viennin osuus liikevaihdosta. Tilastollisessa analyysissä ei löydetty yhteyttä energiaveronpalautusten ja kilpailukyvyn mittareiden välillä. Tutkimus kattoi yli 180 energiaveropalautuksia saanutta yritystä ja tarkasteli niiden menestystä vuodesta 2005 vuoteen 2014.

Tutkimuksen perusteella energiaveronpalautuksilla ei tavoiteta tuelle asetettuja tavoitteita – palautuksilla ei ole yhteyttä yritysten menestykseen tai sen puutteeseen.

Tutkimuksen perusteella energiaveropalautukset voivat myös vääristää kilpailua, sillä ne kohdentuvat valikoiduille toimialoille ja vain suurimmille yrityksille toimialojen sisällä.  Kun suuryritykset voivat saada takaisin yli 80 prosenttia maksamistaan energiaveroista, samojen toimialojen pienten yritysten palautusprosentit jäävät huomattavasti pienemmiksi tai peräti nollaan. Paperi-, kemian- ja metalliteollisuuden yritykset saavat kokonaisuudessaan liki 85 prosenttia kaikista palautuksista. Suuri osa palautuksia saaneista on kansainvälisiä suuryrityksiä.

Kotimainen keskustelu runsaasti energiaa käyttävän teollisuuden menestyksen tekijöistä on syksyn mittaan pyörinyt kapeasti teollisuuden energiakustannusten ympärillä. Teollisuuden laskelmissa suorat energiatuet on jyvitetty sähkölaskuun ja nostettu merkittäväksi kustannuskilpailukykytekijäksi. Teollisuuden tarkastelu kuitenkin koskee vain kolmea esimerkkiyritystä, jotka kuuluvat Suomen suurimpiin energiankäyttäjiin ja saavat käytännössä harvoille ja valituille osuvan, suurimman mahdollisen 85 prosentin palautuksen.

Yleisesti ottaen kustannukset kuitenkin selittävät kansainvälisten tutkimusten mukaan vain pienen osan yritysten menestyksestä. Menestykseen vaikuttavat yhtäaikaisesti useat yritys-, sektori- ja maakohtaiset tekijät, joista yritystason tekijät ovat kaikista tärkeimmät. Yritysten kilpailukykyä on tämän takia tutkittava empiirisesti menetelmin, jossa eri tekijöiden vaikutukset kilpailukyvyn mittareihin voidaan eritellä toisistaan.

Innovaatioyhteiskunta perustuu tutkimukseen ja kehittämiseen sekä osaavaan työvoimaan

Tuottavuuskehityksen ja pitkän aikavälin kasvun vauhdittamiseksi yritystuilla tulisi pyrkiä edistämään talouden uusiutumista. Yritystukien painotuksen voidaan kuitenkin katsoa viime vuosina siirtyneen innovaatiota luovasta olemassa olevaa yritysrakennetta säilyttävään suuntaan.

Innovaatioyhteiskunta perustuu tutkimukseen ja kehittämiseen sekä osaavaan työvoimaan. On syytä huoleen, kun yritystukien painotus siirtyy tutkimus- ja kehityspanostuksista muihin yritystukiin ja soppaa vielä höystetään koulutusleikkauksilla.

Vielä enemmän on syytä huoleen, kun yritystuilla ei saavuteta edes lyhyellä aikavälillä niille asetettuja tavoitteita vaan lisäykset vientiin ja työpaikkoihin jäävät puuttumaan. Ylipäätään julkisten varojen käyttö vain tiettyjen vientitoimialojen ja sielläkin vain suurimpien yritysten tukemiseen häiritsee markkinakilpailua ja jarruttaa talouden uudistumista. Elämme aikaa, jossa kaivataan uusia vientimenestystarinoita. Niiden lähdettä on vaikeaa ennustaa etukäteen.

Kimmo Ollikka Marita Laukkanen Saara Tamminen
Blogi Tiedote Ympäristö, energia ja ilmastopolitiikka energiaverotus kilpailukyky teollisuus tutkimus&kehitys verotuet verotus verouudistukset yritykset yritysten kilpailukyky yritystuet
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Väärinkäytösten ilmoituskanava

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT viestipalvelu X:ssä
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa
  • VATT YouTubessa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla

Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
      • Lausuntoarkisto
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
      • Muuttoliike
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Tuhkarokkorokotuksella on yllättäviä pitkäaikaishyötyjä yhteiskunnalle
      • Deaton Review – Eriarvoisuus Suomessa
      • Ansioturvan lyhentämisen vaikutukset vaihtelevat
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Maahanmuuttajien työllisyys kehittynyt suotuisasti viime vuosina
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Einiö, Elias
      • Giaccobasso, Matias
      • Hakola-Uusitalo, Tuulia
      • Huhtala, Anni
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Kari, Tuomas
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kosonen, Tuomas
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Olkkola, Maarit
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Päällysaho, Miika
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Sirviö, Tom-Henrik
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
      • Alasalmi, Juho
      • Heiskanen, Aino
      • Korpela, Heikki
      • Kock, Nea
      • Kylliäinen, Olavi
      • Laasonen, Henna
      • Luotonen, Niilo
      • Mahous, Nadine
      • Nurminen, Tuomas
      • Putkiranta, Olli
      • Seppä, Meeri
      • Toikka, Max
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Yhteystiedot