Hyppää sisältöön
Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Yrittäjähenkinen vai innovaatiomyönteinen valtio?

1.2.2018 Blogi Tuomas Takalo ja Otto Toivanen

Innovaatiopolitiikan tekijöiden olisi vastustettava houkutusta ryhtyä näyttäviin, tarkasti kohdennettuihin toimenpiteisiin, kirjoittavat Tuomas Takalo ja Otto Toivanen. Paras innovaatiopolitiikan missio saattaa olla panostus peruskoulutukseen ja -tutkimukseen.

Legoilla päällystetty iPhone. Kuva: Anssi Koskinen (rajattu, CC BY-NC 2.0) Kuva: Anssi Koskinen (rajattu, CC BY-NC 2.0)

Brittiläisen innovaatiotutkijan Mariana Mazzucaton The Entrepreneurial State: Debunking Public vs. Private Sector Myth -kirjan myötä meillä Suomessakin on keskustelu valtion roolista innovaatiopolitiikassa (ks. esimerkiksi Antti Alajan raportti ja Heikki Pursiaisen blogikirjoitus). Taloustieteessä on laaja yksimielisyys siitä, että innovaatiotoiminta edistää hyvinvointia ja talouskasvua. On myös yleisesti hyväksyttyä, että julkisen vallan aktiivisia toimenpiteitä tarvitaan innovaatiotoiminnan vahvistamiseksi. Mazzucaton ehdotus valtiosta innovaatiotoiminnan veturina menee kuitenkin huomattavasti pidemmälle kuin valtavirtaisen taloustieteen näkemys valtion roolista innovaatiotoiminnassa. Esimerkiksi amerikkalainen taloustieteilijä Josh Lerner kirjassaan Boulevard of Broken Dreams: Why Public Efforts to Boost Entrepreneursip and Venture Capital Have Failed – and What to Do About It? päätyy hyvin erilaisiin johtopäätöksiin valtion roolista kuin Mazzucato.

Kuten tuoreessa talouspolitiikan arviointineuvoston taustaraportissa kirjoitamme, myös meidän mielestämme Mazzucato vaatii valtiolle liian vahvaa roolia. Innovaatiotoiminnan luonteeseen kuuluu, että sen tuloksia ei voida hyvin ennustaa. Ei ole perusteltua olettaa, että virkamiehet ja poliitikot tietäisivät  kovin hyvin etukäteen, mihin innovaatioprojekteihin kannattaa panostaa. Mazzucatonkin kirjassa on esimerkkejä, joissa valtion investoinnit johtivat positiivisiin, mutta ennalta suunnittelemattomiin innovaatioihin muualla taloudessa. Käynnissä oleva teknologinen murros lisää tämänkaltaista epävarmuutta. Tällaisessa tilanteessa valtion kannattaa panostaa pikemminkin inhimilliseen pääoman kasvattamiseen kuin tarkasti rajattuihin missioihin.

Virkamiehiltä ja politiikoilta puuttuvat myös kannustimet kapeasti rajattujen innovaatiomissioiden tehokkaaseen toteuttamiseen. Siksi hyvääkin tarkoittavat suunnitelmat saattavat vesittyä huonoon toteutukseen. Emme myöskään aina voi olla varmoja valtiovallan hyvistä tarkoituksista; erityisesti tarkasti kohdennetut investoinnit ovat alttiita niistä hyötyvien intressiryhmien vaikuttamiselle.

Mazzucaton kirja on muistutus siitä, että valtiovallalla on merkittävä rooli innovaatiotoiminnassa. Eikä ole lainkaan samantekevää, miten valtio tässä roolissa toimii. Innovaatiopolitiikan tekijöiden olisikin vastustettava houkutusta ryhtyä näyttäviin, tarkasti kohdennettuihin toimenpiteisiin. Sen sijaan heidän tulisi keskittyä suotuisan infrastruktuurin rakentamiseen innovaatiotoiminnalle. Julkisen vallan paras innovaatiopolitiikan missio saattaakin olla panostus peruskoulutukseen ja -tutkimukseen, joihin yksityisellä sektorilla on erityisen heikot kannustimet investoida, ja jotka antavat valmiudet innovaatiotoimintaan erilaisissa, muuttuvissa ympäristöissä.

Tuomas Takalo on vanhempi neuvonantaja (Suomen Pankki) ja vieraileva tutkija (VATT).
Otto Toivanen on professori (Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu ja KU Leuven).

Blogi Tiedote innovaatiopolitiikka innovaatiot kannustimet koulutus politiikkatoimenpiteet talouskasvu talouspolitiikan arviointineuvosto teknologinen kehitys
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Väärinkäytösten ilmoituskanava

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT viestipalvelu X:ssä
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa
  • VATT YouTubessa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla

Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
      • Lausuntoarkisto
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
      • Muuttoliike
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Tuhkarokkorokotuksella on yllättäviä pitkäaikaishyötyjä yhteiskunnalle
      • Deaton Review – Eriarvoisuus Suomessa
      • Ansioturvan lyhentämisen vaikutukset vaihtelevat
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Maahanmuuttajien työllisyys kehittynyt suotuisasti viime vuosina
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Einiö, Elias
      • Giaccobasso, Matias
      • Hakola-Uusitalo, Tuulia
      • Huhtala, Anni
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Kari, Tuomas
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kosonen, Tuomas
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Olkkola, Maarit
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Päällysaho, Miika
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Sirviö, Tom-Henrik
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
      • Alasalmi, Juho
      • Heiskanen, Aino
      • Korpela, Heikki
      • Kock, Nea
      • Kylliäinen, Olavi
      • Laasonen, Henna
      • Luotonen, Niilo
      • Mahous, Nadine
      • Nurminen, Tuomas
      • Putkiranta, Olli
      • Seppä, Meeri
      • Toikka, Max
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Yhteystiedot